MASA /
LANGKAH
|
ISI
KANDUNGAN
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
MURID
|
CATATAN
/ ABM
|
Set
Induksi
(5
Minit)
|
Tayangan
video lagu huruf vokal
a,e,i,o,u.
|
Guru
meminta murid berdiri dan menyanyi bersama-sama berpandukan tayangan video.
|
Murid
bersama-sama menyanyikan lagu sambil memerhatikan video yang ditayang.
|
ABM :
Video
|
Langkah
1
(5
Minit)
|
Kisah
Beruang dan Ikan Kecil
|
Guru
bercerita sambil melakonkan watak di dalam kisah seekor beruang dan ikan
kecil
|
Murid
mendengar dan memerhati lakonan guru.
|
ABM:
Topeng
beruang
Replika
ikan
|
Langkah
2
(5
Minit)
|
Melukis
beruang sambil menyanyi lagu "Bulat Kecil"
|
Guru
melukis beruang di papan putih sambil menyanyi.
|
Murid
mengikut pergerakan lukisan dan nyanyian guru.
|
Teknik:
Kemahiran
Melukis
|
Langkah
3
(20
Minit)
|
Membuat
kolaj ikan secara berkumpulan.
|
Guru
menunjukkan kolaj ikan yang telah siap.
Guru
membimbing murid ketika menghasilkan kolaj ikan.
|
Murid
melihat kolaj ikan
yang
telah siap.
Murid
memerhati kolaj tersebut yang perlu
dilukis
seterusnya di gunting cebisan kertas warna.
Akhir
sekali, kertas warna tersebut perlu dilekatkan di atas ikan yang telah
dilukis
agar
kelihatan seperti sirip-sirip ikan.
|
ABM:
Kertas
A4
Kertas
warna
Gunting
dan gam
Teknik:
Mendengar
penerangan
Mencuba
|
Penutup
(5
Minit)
|
Menunjukkan
hasil kolaj ikan
dan
bertanyakan tentang
perasaan
murid.
|
Guru
meminta murid
menunjukkan
hasil kolaj ikan yang mereka lakukan dan bertanyakan tentang perasaan mereka
apabila melakukan
aktiviti
tersebut.
|
Murid
menunjukkan hasil kolaj yang mereka telah
buat dan
memberitahu
tentang
perasaan mereka apabila melakukan aktiviti tersebut.
|
Teknik:
Menunjukkan
hasil kreativiti.
|








0 comments:
Post a Comment