|
|
BSS 3073: KESUSASTERAAN MELAYU DALAM PEMBINAAN MODAL INSAN
TAJUK
|
PENULISAN ILMIAH:
MODUL PENGAJARAN TENTANG NILAI KEPADA
PELAJAR PRASEKOLAH
|
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO. MATRIK
|
NURUL NAJIHAH BT RAMLI
|
D20111047545
|
ZAKIAH NOOR BT CHE ZAKARIA
|
D20111047583
|
NOR RASYIDAH BT
ZAKARIA
|
D20111047599
|
NOR HAYATI BT
MOHAMAD
|
D20111047609
|
NURUL ADILA BT MOHD SALEH
|
D20111047667
|
KUMPULAN
A
PENSYARAH:
DR. NORAZIMAH BINTI ZAKARIA
Tarikh
Hantar: 8 MEI 2014
1.0 Pengenalan
Pendidikan prasekolah adalah pendidikan asas yang
penting dan ia telah mendapat perhatian di semua masyarakat kerana ia merupakan
pendidikan awal dalam perkembangan hidup seseorang individu. Selain mendapat
pendidikan awal di rumah, pendidikan prasekolah merupakan permulaan dalam
proses pembelajaran seseorang individu. Program pendidikan prasekolah yang
terdapat di negara kita adalah terdiri daripada golongan pelajar yang berumur
dalam lingkungan empat hingga enam tahun.
Matlamat
utama pendidikan prasekolah adalah untuk menyuburkan potensi dalam semua aspek.
Hal ini bersesuaian dengan matlamat tersebut agar menerapkan pembelajaran
tentang kesusasteraan. Dengan penerapan kesusasteraan bermula daripada
prasekolah lagi akan memudahkan kerja guru di samping telah memberikan
pendedahan awal kepada pelajar tentang kesusasteraan. Kesusasteraan kanak-kanak
merupakan semua jenis penulisan kreatif dan imaginatif yang sememangnya
dikhususkan untuk bahan bacaan dan hiburan kanak-kanak. Menurut Hadijah Rahmat
(2006:1), kesusasteraan kanak-kanak ini meliputi keseluruhan buku yang bermutu
dan berfaedah yang ditulis untuk bacaan kanak-kanak yang merangkumi bidang
fiksyen dan bukan fiksyen.
Di
samping itu, kebanyakan buku sastera kanak-kanak lebih menarik minat dan
perhatian kanak-kanak kerana mereka sememangnya mempunyai kecenderungan semula
jadi terhadap sesuatu yang berunsurkan kreatif dan imaginatif. Dengan arus
kemajuan negara telah menjadikan kesusasteraan kanak-kanak begitu penting. Hal
ini kerana, kebanyakan ibu bapa kanak-kanak ini bekerja oleh itu, mereka ada
yang terpaksa membiarkan anak-anak mereka melakukan aktiviti sendiri. Hal ini
menyebabkan membaca merupakan salah satu aktiviti yang baik bagi mengisi masa
lapang kanak-kanak tersebut.
Bagi
memudahkan lagi pengajaran kesusasteraan pada zaman sekarang guru boleh
menggunakan pelbagai multimedia untuk pengajaran kesusasteraan. Sebagai contoh,
penggunaan blog boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai salah
satu kaedah pengajaran yang berkesan. Pengajaran melalui blog ini sebenarnya
dapat menarik perhatian pelajar kerana sebagai guru ia telah melakukan satu
kelainan daripada pengajaran yang biasa. Kanak-kanak sebenarnya akan mudah
tertarik dengan cara pengajaran sebegini kerana paparan melalui blog yang
kebanyakannya menarik.
1.1 Konsep
Modal Insan
Modal insan bukanlah sesuatu yang baharu. Ia bermula
sejak dari zaman lampau lagi sehinggakan kita tidak dapat mengenal pasti sudah
berapa lama modal insan ini wujud. Modal insan ini merupakan peri pentingnya
dalam kehidupan seseorang insan. Abdul Fatah Hassan (2001:68) ada menyatakan
bahawa sesuatu yang dipandang berharga itu, semestinya mengandungi nilai. Hal
ini menunjukkan betapa pentingnya nilai yang positif dalam setiap diri
individu. Allah S.W.T sendiri menitikberatkan tentang modal insan setiap
individu, (Aidit, 2008).
Menurut
Yahya, Aziah dan Yaacob, (2006) matlamat persekolahan adalah mencorak dan
membentuk sumber manusia yang berpotensi menjana pembangunan negara. Oleh itu,
untuk mengelakkan sastera ini tidak terus hilang dalam arus pembangunan maka
tepatlah hasrat kerajaan memastikan kesusasteraan ini diajarkan sejak dari
prasekolah lagi. Penerapan nilai-nilai murni melalui teks kesusasteraan adalah
sejajar dengan hasrat kerajaan untuk membentuk masyarakat yang bersatu padu. Di
samping itu, ia juga dapat menentang berlakunya penularan pelbagai masalah
dalam kalangan masyarakat yang berpunca dari kepelbagaian teknologi yang
mengheret remaja dan masyarakat dengan pelbagai gejala.
1.2 Konsep
Nilai Murni
Nilai
murni dapat didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, tatasusila dan peradaban
seseorang individu dalam hubungannya sesama manusia, alam dan yang paling utama
dengan penciptanya. Nilai murni sesuatu masyarakat kebiasaannya diasaskan
kepada agama. Sememangnya menjadi suatu tujuan yang utama dalam setiap agama
terutama agama Islam untuk membentuk kehidupan penganutnya menjadi baik dan
berakhlak mulia.
Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
telah menggariskan bahawa pendidikan di Malaysia merupakan satu usaha
berterusan ke arah perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara. Secara keseluruhannya dapat difahami bahawa FPN ini menjurus ke arah
mencirikan insan dan warganegara yang baik.
Kesedaran tentang kepentingan
penerapan nilai-nilai murni sangat perlu terutama dalam kalangan ibu bapa dan
guru. Nilai-nilai murni perlu disemai dan dibajai mulai zaman kanak-kanak
lagi. Kanak-kanak ibarat kain putih yang
perlu dicorakkan dengan warna-warna nilai yang baik. Oleh itu, ibu bapa dan
guru masing-masing memainkan peranan dalam memberikan contoh teladan yang baik
kepada kanak-kanak agar mereka dapat menjadikan diri mereka sesuai dengan
akhlak yang dipertontonkan.
Asas kepada proses pembelajaran dan
perkembangan kanak-kanak dalam membentuk peribadi dan akhlak mulia mula
diterapkan dari pendidikan pra sekolah lagi. Ada kalanya nilai-nilai murni
tidak hanya terdapat di dalam silibus pengajaran sahaja tetapi secara tidak
langsung ia diterapkan melalui komunikasi yang baik antara guru dan murid yang
secara terus dapat mempengaruhi penanaman nilai dan akhlak mulia.
2.0 Analisis
Kajian
2.1 Penerapan
Nilai Melalui Kisah Teladan
Kisah teladan merupakan kisah yang mempunyai unsur
didaktik, pendidikan moral dan memberi pengajaran atau teladan. Pengajaran dan
teladan ini lebih memberikan tumpuan kepada kanak-kanak dan kebanyakannya
merupakan pendidikan moral. Kisah-kisah teladan ini sesuai dijadikan contoh
kepada kanak-kanak kerana ia mempunyai struktur cerita yang sederhana dan tidak
berbelit-belit seperti cerita penglipurlara. Kebanyakan ceritanya adalah
mengikut kronologi yang sangat mudah untuk difahami. Kisah teladan ini juga
sering mengetengahkan cerita tentang watak baik yang akan mendapat balasan yang
baik dan watak jahat yang akan mendapat balasan yang buruk. Hal ini, bolehlah
dijadikan teladan kepada kanak-kanak. Di samping itu, ia disampaikan secara
bersahaja dan menggunakan gaya pertuturan seharian.
2.1.1 Nilai Kesabaran
Kesabaran
merupakan salah satu sikap yang paling penting bagi setiap manusia. Kesabaran
adalah asas yang penting ke arah membentuk perilaku dan sifat yang mendapat
keredaan Allah. Dalam konteks Islam, sabar merupakan salah satu dari sifat
mahmudah yang perlu dan mesti wujud dalam diri setiap manusia. Secara jelasnya
dapat difahami bahawa sabar adalah suatu sikap tenang, tabah, redha dan ikhlas
dalam menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan serta sentiasa berusaha
mengatasinya.
Nilai kesabaran ini perlu diterapkan
kepada kanak-kanak pada peringkat pra sekolah lagi. Sikap sabar dapat dilihat
dalam kisah ‘Ikan Kecil dan Beruang’ apabila seekor beruang yang kelaparan
sanggup menunggu dari pagi hingga ke petang untuk menangkap ikan di dasar
sungai. Hal ini demikian kerana, beruang itu yakin usahanya untuk mendapatkan
makanan akan berhasil jika dia terus menunggu. Sikap sabar seekor binatang ini
boleh dicontohi oleh setiap manusia.
2.1.2 Nilai
Tolong-menolong
Nilai tolong-menolong pasti tidak akan ketinggalan
apabila kita membaca cerita-cerita teladan. Penerapan nilai tolong-menolong ini
haruslah diterapkan sejak kanak-kanak kecil lagi. Penerapan nilai
tolong-menolong ini adalah penting untuk diaplikasikan dalam kehidupan
seharian. Kanak-kanak prasekolah ini perlulah diberikan contoh teladan yang
biak kerana pada peringkat umur mereka ini mereka mudah mengikuti apa yang
dilakukan oleh orang yang lebih dewasa daripada mereka. Kanak-kanak ini
hendaklah dilatih dengan menolong seperti menolong guru membawa buku atau membantu
rakan-rakan. Sikap tolong-menolong ini juga adalah sifat yang terpuji dan amat
disukai oleh Allah S.W.T.
Nilai
ini dapat dilihat dalam cerita “Semut dan Burung Merpati”. Dalam cerita ini
dapat dilihat sikap tolong-menolong antara semut dan burung merpati, di mana
pada mulanya burung merpati telah menolong semut ketika semut terjatuh ke dalam
sungai dan selepas itu semut telah menolong burung merpati ketika burung
merpati nyaris-nyaris ditembak oleh pemburu. Melalui cerita ini telah dapat
dijadikan contoh kepada kanak-kanak untuk mengamalkan sikap tolong-menolong.
Mereka boleh mengamalkan sikap ini ketika bersama-sama dengan kawan-kawan
mereka. Apabila nilai sebegini diterapkan sejak mereka di awal persekolahan
maka tidak akan menjadi masalah kepada mereka apabila mereka telah besar kelak.
2.1.3 Nilai
Jangan Bersikap Tamak dan Bersyukur
Sifat tamak merupakan satu sifat yang dimiliki oleh
seseorang yang membuatkan seseorang individu itu ingin memiliki sesuatu tanpa
batasan atau had. Sifat tamak ini juga
disebut sebagai sifat haloba (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010). Sifat ini merupakan salah satu daripada
sifat-sifat yang negatif atau dikenali juga sebagai sifat mazmumah. Sifat ini tidak sewajarnya diamalkan dan
diaplikasikan dalam kehidupan seseorang individu. Hal ini demikian kerana, sifat tersebut ialah
sebahagian daripada sifat-sifat yang dibenci Allah dan disukai syaitan.
Sehubungan
dengan itu, sifat tamak ini boleh dilihat dalam cerita teladan, iaitu kisah
“Anjing dan Bayang-bayang”. Sang anjing yang tamak dalam kisah tersebut telah
menunjukkan kepada kita bahawa sifat tamak ini tidak akan membawa keuntungan
sedikit pun, bahkan hanya kerugian dan mendatangkan kekesalan semata-mata. Sebagai buktinya, dalam kisah tersebut
diceritakan mengenai sang anjing yang sangat tamak akan makanan yang
dilihatnya, iaitu tulang. Pada asalnya,
sang anjing telah memiliki sebatang tulang di gonggongannya. Namun begitu, apabila dilihatnya ada sebatang
lagi tulang di dalam sungai yang dilaluinya, sang anjing berasa tamak dan ingin
mendapatkannya. Tanpa disedarinya,
sewaktu ingin mengambil tulang yang dilihatnya dalam sungai, tiba-tiba tulang
yang sudah sedia ada di mulutnya terlepas.
Berdasarkan
kisah tersebut, dapatlah dilihat akibat daripada sifat tamak tersebut. Maka, seharusnya sebagai seorang manusia,
kita tidak seharusnya bersifat sedemikian.
Bahkan, setiap individu itu mestilah bersyukur meskipun dilihatnya
terdapat rezeki lain yang lebih baik yang dimiliki oleh orang lain. Jangan disebabkan sifat tamak tersebut, yang
dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Sehubungan dengan itu, ibu bapa
seharusnya memainkan peranannya dengan baik demi memastikan anak-anak mereka
dapat mempraktikkan nilai ini dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini demikian kerana, sifat ini sangat
diperlukan untuk mewujudkan individu yang bernilai tinggi dari sudut moral
serta etikanya.
Para
guru pula bolehlah menyelitkan unsur atau nilai ini dalam pengajaran mereka
secara tidak langsung. Hal ini sangat
penting bagi membentuk modal insan yang terbaik demi masa hadapan yang
terbilang. Apabila murid-murid
mengamalkan sifat pemurah dan bersyukur atas apa-apa perkara yang dihadapinya.
Secara tidak langsung, murid-murid dapat mengaplikasikannya dalam kehidupan
seharian mereka. Apabila berhadapan
dengan sesuatu situasi yang tidak menyenangkan seperti kekurangan makanan atau
kelaparan, mereka akan segera mengingati nikmat yang telah Allah kurniakan kepada mereka dan bersyukur atas
segala-galanya.
Selain
itu, mereka juga tidak akan bersifat tamak.
Hal ini demikian kerana, mereka telah diajar agar tidak mengamalkan
sikap tamak tersebut daripada kisah “Anjing dan Bayang-bayang”. Tambahan lagi, murid-murid juga diingatkan
bahawa sifat tamak hanya akan mendatangkan kerugian kepada diri sendiri.
2.1.4 Nilai
Jangan Sombong
Sombong yang juga disebut sebagai tinggi hati, angkuh,
bongkak, congkak dan pongah (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010) merupakan sifat
yang sangat perlu dielakkan oleh semua individu. Hal ini demikian kerana, melalui sifat
tersebut, ramai orang yang akan semakin menjauh dan tidak suka dengan kehadiran
kita. Hal ini dapat digambarkan dalam
kisah “Sang Merak dan Sang Gagak”.
Pada
asalnya, kedua-dua ekor haiwan ini bersahabat baik dan mereka masing-masingnya
tidak mempunyai sebarang warna pada tubuh mereka. Pada suatu hari, Sang Merak telah terjumpa
beberapa tong cat yang pelbagai warna.
Maka, dia telah menyuarakan pandangannya kepada Sang Gagak untuk
mewarnakan badan mereka. Sang Gagak pun bersetuju dengan cadangan tersebut dan
memulakan untuk mewarnakan Sang Merak terlebih dahulu dan diikuti oleh Sang
Merak mewarnakan Sang Gagak.
Walau
bagaimanapun, Sang Merak yang ketika itu sudah kelihatan cantik telah
melakukannya dengan sambil lewa. Sang
Merak berasa sangat bangga dengan kecantikan yang dimiliknya. Akhirnya, Sang Gagak dicurahkan dengan satu
tin pewarna hitam ke atas tubuhnya.
Maka, hitamlah seluruh badan Sang Gagak dan sebaik sahaja Sang Gagak
mengetahuinya, ia merasa sangat marah dan segera mencari Sang Merak yang ketika
itu sudah membawa diri jauh ke dalam rimba akibat takut dimarahi oleh Sang
Gagak.
Berdasarkan
kisah tersebut, dapatlah dilihat kesan sifat sombong yang dimiliki oleh Sang
Merak. Ia terlalu bangga dan berasa
tinggi diri dengan kecantikan yang dimilikinya.
Dalam masa yang sama, dia terlupa bahawa Sang Gagaklah yang telah
membantunya untuk mendapatkan warna yang cantik pada badannya.
Justeru,
sewaktu pembelajaran dengan murid-murid prasekolah, nilai merendah diri
dapatlah diterapkan ke dalam diri mereka secara tidak langsung. Sebagai contohnya, sekiranya salah seorang
daripada murid-murid tersebut dapat melakukan kerja sekolah dengan baik dan
cantik, murid tersebut haruslah diingatkan agar tidak meninggi diri dengan
kelebihan yang dimilikinya.
Sebaliknya,
murid-murid bolehlah diingat dan dianjurkan supaya meniru sifat yang ada pada
Sang Gagak, iaitu baik hati dan merendah diri.
Hal ini dapat dilihat melalui sikap yang ditonjolkannya sewaktu Sang
Merak mencadangkannya untuk mewarnai badan masing-masing. Meskipun Sang Gagak mempunyai kemahiran dalam
mewarnai, namun ia tidak membangga diri berbanding Sang Merak.
2.1.5 Nilai
Jangan Suka Menipu
Berdasarkan
kisah “Sang Gajah dan Sang Kancil” tersebut, terdapat beberapa nilai yang boleh
kita ambil dari kisah tersebut. Antaranya ialah nilai jangan suka menipu.
Amalan suka menipu tidak elok diamalkan dalam kehidupan seharian kerana kelak
kita tidak akan dipercayai oleh orang lain lagi, terutamanya orang yang pernah
termakan dengan tipu daya kita. Hal yang demikian kerana, sekali kita menipu
orang, selamanya mereka tidak akan pernah mempercayai kita. Perkara ini akan
mengundang masalah kepada kita apabila kita menghadapi sesuatu kesulitan dan
ingin memberitahu kepada orang lain. Sudah tentu mereka tidak akan mempercayai
kita lagi kerana sudah beberapa kali tertipu dengan muslihat kita. Walaupun
kita sedaya upaya memberitahu perkara sebenar, tetapi kita tetap tidak boleh
kembalikan semula kepercayaan mereka terhadap kita. Jelasnya, sikap suka menipu
akan membawa kerugian kepada kita sendiri.
Oleh itu, nilai jangan suka menipu
hendaklah kita terapkan dalam diri kanak-kanak sejak mereka kecil lagi. Ibu
bapa dan guru-guru perlu memainkan peranan yang penting dalam membentuk sikap
amanah dan jujur dalam diri kanak-kanak tersebut. Ibu bapa perlu tunjukkan
contoh dan tauladan yang baik kepada anak-anak. Hal ini penting supaya dapat
mengelakkan mereka dari terbiasa dengan sikap sebegini dan bimbang akan
berlarutan hingga ke dewasa. Jika kita dapati mereka ada mengamalkan sikap suka
menipu, kita hendaklah segera memberitahu kepada mereka bahawasanya sikap suka
menipu ini adalah sikap yang dibenci oleh Allah dan berdosa jika kita
melakukannya. Selain itu, jika kita menipu, orang disekeliling kita juga tidak
akan mempercayai kita lagi dan tidak mahu berkawan dengan kita. Oleh itu, kita
perlulah tanamkan dalam diri kanak-kanak sifat amanah supaya mereka sentiasa
disenangi oleh masyarakat dan menjadi insan yang berguna.
3.1 Penerapan
Nilai Melalui Kisah Nabi
Kanak-kanak di peringkat umur empat hingga tujuh tahun
belajar sesuatu daripada pemerhatian dan perasaan mereka. Oleh itu, salah satu
cara untuk menerapkan nilai murni dalam diri mereka adalah melalui kisah-kisah
nabi. Kisah-kisah nabi ini mempunyai banyak nilai yang boleh diterapkan dalam
diri kanak-kanak. Kisah nabi ini juga bukan sahaja sesuai untuk kanak-kanak
sahaja tetapi ianya sesuai untuk semua peringkat umur. Tetapi bagi golongan
kanak-kanak ini penerangan yang bersesuaian hendaklah diberikan kepada mereka.
Hal ini kerana, setiap orang nabi mempunyai nilai-nilai murni yang boleh
dijadikan contoh kepada kanak-kanak. Kanak-kanak ini sebenarnya ibarat kain
putih ibu bapalah yang mencorakkannya sama ada hendak didik menjadi baik atau
sebaliknya. Berdasarkan pepatah ini amatlah bersesuaian jika kanak-kanak di
awal persekolahan telah didik dengan akhlak soleh para nabi.
3.1.1 Nilai
Jangan Melanggar Perintah Allah
Berdasarkan
kisah “Nabi Adam” tersebut, terdapat beberapa nilai yang boleh kita ambil
daripada kisah tersebut. Antaranya ialah nilai jangan sekali-kali kita
melanggar perintah Allah. Sikap suka melanggar perintah Allah ini sangat
dimurkai Allah dan Allah tidak suka hamba-Nya yang suka melanggar perintah-Nya.
Hal yang demikian kerana, apabila kita sudah berani melanggar perintah Allah,
sudah tentu kita akan berani juga untuk melakukan kejahatan yang lain seperti
mencuri, merompak, derhaka kepada ibu bapa, berzina dan sebagainya. Setersnya
akan menjadikan kita insan yang ganas dan berakhlak yang kurang baik. Perkara
ini akan menjadikan kita sering dijauhi dan digeruni oleh masyarakat setempat.
Berdasarkan kisan Nabi Adam pula, selepas baginda melanggar perintah Allah,
Allah terus murka kepada baginda dan Hawa. Walaupun Nabi Adam dan Hawa telah
memohon keampunan kepada Allah, dan Allah telah mengampuni mereka, tetapi Allah
tetap menurunkan mereka ke bumi dan menjadi khalifah yang bertujuan untuk
beribadat kepada Allah.
Oleh
itu, kisah-kisah tauladan seperti kisah Nabi Adam ini perlulah kita ceritakan
kepada kanak-kanak supaya dapat memberi pengajaran kepada mereka terhadap
kesan-kesan yang akan berlaku jika kita melanggar perintah Allah. Mereka juga
perlu didedahkan dengan kisa-kisah pengajaran yang lain supaya dapat
meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri mereka untuk sentiasa mentaati
segala perintah Allah. Ibu bapa dan guru-guru perlulah bijak memainkan peranan
dalam melahirkan individu muslim yang sejati dalam diri kanak-kanak tersebut.
Selain itu, mereka perlu diberitahu bahawasanya jika kita melanggar perintah
Allah, kita bukan sahaja mendapat balasan di dunia, malah kita juga akan
mendapat balasan di akhirat dengan balasan yang lebih berat lagi. Hal ini akan
menjadikan mereka takut untuk melakukan kejahatan, kerana setiap kejahatan yang
dilakukan sudah tentu akan melanggar perintah Allah dan menyebabkan Allah murka
kepada kita. Dalam masa yang sama nilai-nilai murni dapat diterapkan dalam diri
mereka dan menjadikan mereka insan yang berguna.
3.1.2 Nilai
Kemanusiaan
Melalui
kisah Nabi Sulaiman dengan semut hitam, kita dapat mempelajari nilai
kemanusiaan iaitu sikap tolong menolong yang ditunjukkan oleh baginda. Hal ini
dapat dilihat melalui perwatakan baginda yang mengasihi binatang iaitu semut.
Baginda mengambil berat akan kehidupan semut hitam tersebut. Nilai ini
merupakan salah satu nilai yang mulia dan patut dicontohi. Kita sebagai seorang
manusia haruslah mempunyai nilai kemanusiaan iaitu tolong-menolong terhadap
makhluk lain tidak mengira manusia mahupun binatang. Dengan rezeki yang kita
peroleh dengan mudah, tidak salah jika kita menolong makhluk lain contohnya
semut hitam seperti dalam kisah Nabi Sulaiman ini. Rezeki yang diperoleh perlu
dikongsi bersama-sama.
Nilai kemanusiaan ini amat wajar
diajar kepada kanak-kanak. Mereka perlu tahu apa itu kasih-mengasihi antara
satu sama lain bukan hanya kepada manusia sahaja. Nabi Sulaiman yang amat
mengambil berat akan semut tersebut risau akan cara semut itu untuk hidup di
kawasan padang pasir yang tandus itu. Dengan memberikan makanan kepada semut
tersebut, baginda berasa lega. Oleh hal yang demikian, kita seharusnya
menerapkan nilai-nilai yang baik ini kepada para pelajar sejak mereka kecil
lagi. Kanak-kanak seharusnya diajar dengan sikap-sikap yang baik supaya mereka
terbiasa dengan nilai-nilai sebegini. Hal ini dapat mengelakkan mereka daripada
melakukan perkara-perkara yang tidak elok pada masa akan datang. Seperti yang
kita lihat pada masa kini, pelbagai masalah sosial yang berlaku dalam kalangan
remaja. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Anak-anak
perlu diterapkan dengan nilai-nilai yang baik sejak mereka kecil.
3.1.3 Nilai
Jangan Mudah Marah
Melalui
kisah Nabi Yunus ini, kita dapat mempelajari nilai jangan mudah berputus asa.
Hal ini dapat dilihat melalui kisah Nabi Yunus yang berputus asa setelah
dakwahnya terhadap warga Ninawa ditolak. Penduduk Ninawa tidak mahu menerima
ajaran serta dakwah yang disampaikan oleh Baginda. Penolakan ini menyebabkan
baginda marah dan berputus asa. Sikap berputus asa yang ditunjukkan oleh
baginda telah menyebabkan kemurkaan Allah. Dengan kasih sayang Allah, baginda
ditelan dan dipelihara dengan elok di dalam perut ikan nun setelah dibuang ke
dalam laut oleh kapal yang ditumpanginya. Melalui kisah ini, kanak-kanak perlu
diterapkan dengan sikap jangan mudah berputus asa dalam apa jua perkara
sekalipun. Sebagai contoh, mereka tidak boleh berputus asa walaupun tidak
mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Tambahan pula Allah tidak
suka akan orang yang mudah berputus asa dalam melakukan sesuatu. Kita
sepatutnya berusaha bersungguh-sungguh sehingga berjaya. Penerapan nilai tidak
mudah berputus asa berdasarkan kisah nabi Yunus ini akan meyakinkan kanak-kanak
supaya lebih gigih berusaha untuk mencapai kejayaan.
3.0 Penutup
Kesimpulannya, penerapan nilai-nilai murni melalui
karya genre sastera kepada pelajar sekolah rendah adalah satu perkara yang amat
berkesan dalam bidang pendidikan. Penerapan nilai-nilai murni melalui
cerita-cerita teladan dan kisah nabi ini boleh dijadikan contoh oleh
kanak-kanak prasekolah. Tambahan lagi cerita teladan dan kisah nabi ini adalah
genre sastera yang biasa dan ringan sahaja pembawaannya dan amat sesuai untuk
golongan kanak-kanak.
Untuk
lebih menarik minat pelajar prasekolah untuk mempelajari sastera ia boleh
diajarkan melalui blog. Sekarang guru-guru telah mempelbagaikan kaedah
pengajaran seperti menggunakan blog sebagai salah satu kaedahnya. Pengajaran
melalui blog ini sebenarnya dapat menarik minat pelajar dengan lebih lagi
kerana blog yang digunakan untuk pengajaran mempunyai animasi yang menarik,
audio, grafik dan sebagainya.









0 comments:
Post a Comment